أخبار عاجلة

حقائق مخيفة عن المرأة و الأسرة المصرية بالأقارم و الدراسات الواقعية

مقال لباحثة (مصرية) و أستاذة في جامعات أيرلندا و السويد 
اعرفكم بنفسي انا لينا أمجد هواري وهو اني خريجة كلية الاداب جامعة عين شمس وحالياً .( استاذ ومحاضر في علم المجتمع جامعة دبلن وجامعة اوبسالا )




كنت بعمل دراسة دكتوراه هيتم مناقشتها في احدى الجامعات المصرية شهر مايو القادم اسمها حتى الان ( دراسة في رجال شرقي ) بتتكلم عن التفكك الأسري في مصر واتمنى انكو تدعولي باني اكون موفقة فيها عشان تبقى مرجع يفيد اللي هيدرسه بعدي وخاصة ان دي اول دراسة اقدمها في مصر ..
بس انا حبيت اني اقولكو شوية حاجات قبل ما اخرج من المجتمع المصري لانتهاء دوري به ..
هبدأ كلامي بشوية احصائات مرعبة مأخوذة من جهات رسمية وعلمية ومراكز بحثية ونسبة مطابقتها للواقع تزيد عن 80%
اولا لازم كلنا نعرف عدد حالات التفكك الاسري ما بين طلاق وتطليق وانفصال جسماني في مصر زادت عن عدد مليون ومئة الف حالة في عامين 2016 و 2017 وده يخلينا المركز الثاني عالمياً في عدد الانفصال والنسبة الأعلى في ما بين المجتمعات المعتمدة على الزواج مع العلم ان نسبة 64% من حالات الطلاق كانت بسبب السوشيال ميديا و 12% بسبب المشاكل المادية على عكس المعتقد بأن زيادة الطلاق كان بسبب الظروف المادية ..
نسبة الانفصالات بسبب الخيانات الزوجية من الرجال 18% وبسبب الخيانات الزوجية للنساء 56% سواء كانت خيانه حيه او الكترونية ..
نسبة الفتيات التي تقمن بعلاقات غير رسمية مختلف انواعها تخطى 78% من اجمالي فتيات المجتمع .
نسبة الفتيات التي تمارسن العلاقات الحميمة قبل الزواج هي اكثر بسبع اضعاف الشباب الذين يمارسن الجنس قبل الزواج واعدادهم تخطى المليون علاقة جنسية كاملة في السنتين 2016 و2017..
نسبة الزوجات التي تفضل دخول ازواجهم في علاقة محرمة عن خوضه فكرة الزوجة الثانية هو 89% من اجمالي النساء التي تمت عليهن الدراسات ..




نسبة السيدات التن تزوجن في خلال خمس سنوات من طلاقهن هي 12% من اجمالي المطلقات .. ونسبة المطلقات التن اصبحن زوجة ثانية لرجل متزوج هي 52% من اجمالي المتزوجات للمرة الثانية ونسبة المطلقات التن تزوجن بعد طلاقهن من رجل اعذب هي 4% من اجمالي المتزوجات بعد الطلاق ..
نسبة الشباب الذين عكفن عن فكرة الزواج هو 40% من اجمالي العاذبين اغلبهم من الطبقة الغنية ونسبة 70% من الشباب غير قادرين مادياً على القدوم على فكرة الزواج ولم يعكفن عن الفكرة ..
نسبة الفتيات التن عكفن عن فكرة الزواج بإرادتهن هي 2% من اجمالي 76% فتاه لم تتزوج وهي في سن الزواج ..
المهم اني لو فضلت اكمل في باقي النسب الخطيرة اللي قابلتني وأنا شغالة في دراستي البوست مش هيكفي ..
واعتبرو كلامي ده ذي ما تعتبروه بس انا هقوله لله قبل ما امشي ..
نتيجة البحث بتقول ان اغلب الكوارث اللي انا ذكرتها فوق كانت بسبب المرأة وليس الرجل على عكس الادعائات اللي المجتمع النسائي مصورها ..
لانه أولا بالرجوع للمجتمع القديم في مصر لن نجد تغير كبير في فكر وعقيدة الرجل ولكن المرأة هي التي تغير تفكيرها ..
ثانياً هو ان كل الرجال الغير اسوياء في المجتمع هم في الأصل نتاج تربية نساء فاشلات في تربية ابنائهن .. يعني لولا ان الست تخلت عن دورها في التربيه الجيده مكانش طلع عندنا جيل رجاله اغلبهم غير مطابقين لمواصفة الرجولة ..
والمشكله ان اللي الستات بتعمله دلوقت من تدمير لاسرها بإستسهال الطلاق والخيانه الحقيقية او الخيانه الالكتورنية مش هينتج جيل جديد من الرجال افضل من السابق لكن هينتج جيل مشوه من الرجال عشان نرجع نتهمهم بأنهم اسواء من رجالنا الحاليين اللي اصلا مش عاجبنا ..
ولو عايذين تقارنو رجالة دلوقت برجالة زمان يبقى لازم نقارن بين الستات اللي ربت رجالة دلوقتي بالستات اللي ربت رجالة زمان ونحاول نتصور ستات دلوقت هتطلع رجاله عامله اذاي للمستقبل ..
وأخيرا اشكر كل اعضاء الجروب على استضافتي وتقبلهم تعليقاتي السخيفة في الفترة الماضيه وأتمنى لكم التوفيق وأتمنى انكو تسمحولي ابقى اخد رأيكو في دراساتي المستقبليه ..
ولو أي حد محتاج أي حاجة او استفسار وشايف اني ممكن اساعده بحكم عملي بتنمية المجتمع انا تحت امره ..




منقول…

عن imeky

فريق النشر بموقع مقالات كل العرب مهتم بنشر المقالات التى تفيد المواطن العربى فى جميع المجالات ونرحب بأى اخ او اخت ينضم إلينا فى فريق النشر ارسل لنا رسالة فى اخر الموقع انشر معنا

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*